För att bli riktigt bra på hockey måste man öva mycket och ofta. Det finns mängder med bra hockeyövningar att göra, en del är mer allroundövningar som stärker kroppen och andra hockeyövningar är mer specifikt inriktade för målvakten, snabbhet på isen och uthållighet. De flesta idrottare har haft perioder när det har gått sämre av någon anledning eller kanske det är något specifikt i spelet som inte fungerar, då är riktade hockeyövningar bra. Om spelet fungerar i övrigt men har svårt att få in pucken i mål, ska du öva just på mål. Skjut både med och utan målvakt, lägg straff efter straff i stillastående, åk mot målet och skjut in pucken i mål som på en match, men utan försvarare och målvakt, det är känslan som du ska öva upp. En effektiv övning för hela laget och som stärker samarbetet är en övning i passning och mottagning. Deltagarna delas in i par som ska passa till varandra utan onödiga dribblingar, detta stärker även skridskoåkningen. Att träna direktskott gör att du övar upp din skridskoåkning så att den blir mer effektiv och du övar dig på att skjuta mot mål även om exempelvis passningen eller mottagandet av pucken inte är bra eller om vinkeln till målet inte är optimal. Det gäller att vara beredd på oförutsedda situationer när du spelar ishockey och det gäller att ta målchanser även från krångliga vinklar. Det är tränarens roll att ge dig feedback på spelet och föreslå ändringar som gör att du kan förbättra dig. Det är också tränaren som ska ta fram specifika övningar till just dig om det är något som du behöver öva mer på. Att alla spelare utvecklar sin fulla potential blir bättre för hela laget.